Jordskokk

Jordskokk
Hage - Sopp - Birøkt - og mer...

torsdag 21. november 2013

Oppbevaring av rotgrønnsaker, del 2

Etter å ha vist en del av de fine rotgrønnsakene vi har høstet i forrige innlegg vil jeg nå vise hvordan vi oppbevarer dem.
Dette er ikke noe vi har kommet på selv, men lest om i diverse hagebøker:
Det handler bare om å legge friske rotgrønnsaker tett i tett med fin fuktig sand i en kasse og oppbevare kassen så kjølig og mørkt som mulig.
Siden vi har masse kjellerplass var det ikke noe problem.
 
Vi har altså oppbevart våre rotgrønnsaker på denne måten og hentet noen opp til å spise.
 Foreløpig er grønnsakene i en god forfatning
og vi håper de holder seg ut over vinteren ( fram til våren? ).
 
En utfordring hadde vi i år: Da den første frosten kom, tok vi alt som vi mener ikke tåler frost ut av hagen. Men det viste seg at en del av rotgrønnsakene tåler litt frost likevel. Samtidig fikk vi en veldig lang og varm høst. Så i framtiden skal ikke grønnsakene så tidlig ut av jorden.
I tillegg var det ikke kaldt nok i kjelleren og de øverste grønnsakene i hver kasse har begynt å vokse igjen. Vi få se hvordan det går ut over vinteren.
 
 








4 kommentarer:

  1. Det var flott å lese! Jeg hadde tenkt å gjøre dette til neste år. I år har jeg ikke dyrka mer enn at vi spiser det opp. Først tenkte jeg å putte gulrøttene i mose, for jeg mente jeg hadde hørt det skulle være bra. Men så sa noen at det var bra med sand. Kan vel fort bli for fuktig med mose - og råtning.

    SvarSlett
  2. Ja, det blir noe annet enn å legge en halv sellerirot pakket i plast inn i kjøleskapet. :)

    SvarSlett
  3. Takk for tipset . Jeg har problemer med å klare å oppbevare en del rotgrønsaker, spesielt jordskokk som jeg dyrker en del av.

    SvarSlett
  4. Hei Odd

    Jordskokker er vanskelig å oppbevare! Det er best å bare høste de når man trenger de. Men vet at det ikke er så lett i Hamar og heller ikke på Østlandet hvor jorden er frossen i flere måneder. Produsentene av jordskokk har også store problemer med oppbevaring.
    Tiden vil vise hva som er best;-)

    SvarSlett