Jordskokk

Jordskokk
Hage - Sopp - Birøkt - og mer...

søndag 14. april 2013

Nytt forsøk med Kongeøsters-sopp

Mitt første forsøk med dyrking av Kongeøsters-sopp innendørs endet slik:
Usikker hva som var årsaken til muggen. For mye vann? for lite luft?
 
 
Nytt forsøk! Fikk post før helgen!
Fikk tildligere noen spørsmål om hvor jeg kjøper "kubbene" hen: Det finnes flere leverendører som man kan finne på nett. Men kjenner ikke til noen leverandør i Norge. Ikke alle utenlanske leverandører leverer til Norge heller. Jeg har hittil utelukkende bestillt fra:   http://www.pilzshop.de/
Ved bestilling av større mengder må man være klar over at man får "hyggelige" tollregninger i tillegg fra norske distributører.... de kommer ofte lang tid i etterkant etter man har fått varen! 
 


 
Bruker vanlige oppbevaringsbokser som "minidrivhus".
 

 
Viktig med hygiene. Bruker engangshansker når jeg skal ta på "kubben".
Viktig at vi ikke får bakterier eller andre soppsporer på "kubben".
 
 
Denne ser veldig bra gjennomgrodd ut og jeg er sikker på
at de første soppene vil komme etter veldig kort tid.
 
 
Plasseres i minidrivhus:

 
Viktig å IKKE lukke drivhust helt. Det trengs en del luftsirkulasjon.
I tlllegg må "kubben" sprayes minst en gang per dag med vann.
 
 
Nå er det bare å vente! ;-)


2 kommentarer:

  1. Dette så spennende ut! Så utrolig morsomt og kan dyrke matsopp slik! :) Hvordan er det med frakt og gebyrer,kunne godt tenkt meg og teste ut soppdyrking, men alltid litt skeptisk og bestille fra utlandet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene

      prisen for produktene finner du på hjemmesiden, frakt også.
      Om du bare bestiller et produkt av gangen får du vannligvis ikke ekstra fakutra på toll og frakt. Men et varierer....

      Ikke så lett å dyrke sopp heller. Kunne ha kjøpt MASSEVIS med sopp i butikkene for de panger jeg har brukt i det siste... men det er morsomt å gjøre noe ikke alle gjør ;-)

      Slett